Wat is een back-end/CMS en waar dient het voor?
Back-end, wat betekent het en wat doe ik hier mee? Back-end is een ander woord voor CMS (Content Management Systeem). Het doet wat het zegt, het beheert jouw omgeving.
De bedoeling van een back-end is om ervoor te zorgen dat op een gebruiksvriendelijke manier taken kunnen worden uitgevoerd. Denk aan:
- Het aanpassen van categorieën
- Het aanpassen van producten
- Het inzien van offertes en orders
- Etc.
Beginnen met het PromoCat CMS
Een CMS kan er erg ingewikkeld uitzien, maar is vaak enorm makkelijk zodra je de juiste draai vind. Toch weten veel gebruikers niet waar ze het eerst moeten zoeken. Daarom laten wij jou kennismaken door middel van onze basis uitleg.
Belangrijk is dat je bent ingelogd op jouw back-end. Een veel voorkomende URL om in te loggen is 'cms.jouwdomein.nl'. Indien dit niet de login URL is van jouw back-end, kan PromoCat deze opsturen. Mail naar hulp@promocat.nl.
Zodra je bent ingelogd krijg je de volgende hoofdgroepen te zien.
- Bestellingen (Inzicht in jouw orders, orderstatussen, mail per orderstatus en klantenoverzicht)
- Offertes (Inzicht in jouw offerte aanvragen, offertestatussen en klantenoverzicht)
- Webwinkel (Alles voor het instellen van jouw producten, categorieën en leveranciers)
- Paginabeheer (Een overzicht in de vorm van een paginaboom, slideshows, tekstpagina's en layout bewerking)
- Mijn Suppliers (Een overzicht met prijstype en laatste leverancier updates)
- Nieuw (Een overzicht in aantallen voor nieuw toegevoegde producten en producten zonder toegewezen categorie)
- Instellingen (Alle instellingen m.b.t. de webshop, marges, doorverwijzingen en meer)
- Ik heb een vraag (Een doorverwijzing naar ons hulp portaal, die je inmiddels al hebt gevonden ?)
Zelfstandig in het PromoCat CMS werken
PromoCat vind het belangrijk dat jij zelfstandig aan de slag kan gaan met het gebruik van ons CMS. Hierbij laten wij jou natuurlijk niet alleen, daarvoor hebben wij verschillende hulp documentaties die jou begeleiden tot het juiste eindresultaat.
Maar waar moet je zoeken? Hiervoor hebben wij onderstaand overzicht gemaakt, speciaal voor jou!
Bestellingen
Dit is één van de belangrijkste tabs van jouw webshop. Binnen de bestellingen tab vind je al jouw orders en klanten terug. Belangrijke onderwerpen zijn:
- Bestellingen inzien in het CMS
- Mailinstellingen en orderstatussen
- Klanten inzien in het CMS
- Contactaanvraag (formulier) inzien via het CMS
Wil je alle documentaties inzien voor 'bestellingen'? Klik hier!
Offertes
De tab 'offertes' is onder andere ook één van de belangrijkste tabs van jouw webshop. Binnen de offertes tab vind je al jouw offerteaanvragen en klanten terug. Belangrijke onderwerpen zijn:
Wil je alle documentaties inzien voor 'offertes'? Klik hier!
Webwinkel
De tab 'webwinkel' draait allemaal om jouw producten, categorieën en leveranciers. Hier kan je producten wijzigen, producten toevoegen, producten verplaatsen, categorieën aanmaken, categorieën wijzigen en meer. Belangrijke onderwerpen zijn:
- Artikelen zoeken en leverancier achterhalen
- Categorieën aanmaken of wijzigen
- Producten verplaatsen/kopiëren naar een categorie.
- Producten verbergen, zichtbaar maken of goedkeuren
- Productvolgorde aanpassen
- Margetabel koppelen aan producten
Wil je alle documentaties inzien voor 'webwinkel'? Klik hier!
Paginabeheer
De tab 'paginabeheer' heeft allemaal te maken met de layout van jouw webshop. Hier pas je bijvoorbeeld de items in het hoofdmenu aan, voeg je een banner toe aan je slideshow of maakt een nieuwe tekstpagina. Belangrijke onderwerpen zijn:
- Menu's aanpassen in paginabeheer
- Categorie uitlichten aan de voorkant van mijn webshop
- Script plaatsen op mijn webshop (Chatfunctie, Google, etc)
- Banner/slider op de homepagina aanpassen
- (Tekst)pagina's aanmaken/wijzigen
- Producten in product slider wijzigen
- Hoe bewerk ik de head, CSS of Javascript?
Wil je alle documentaties inzien voor 'paginabeheer'? Klik hier!
Mijn Supplier
De tab 'Mijn Suppliers' geeft jou inzicht en kennis over jouw ingeladen leveranciers. Hier wordt duidelijk gemaakt welk prijstype er per leverancier is ingeladen (handig voor het berekenen van jouw marges) en wanneer de laatste leverancier update is geweest. Belangrijke onderwerpen zijn:
Wil je alle documentaties inzien voor 'mijn suppliers'? Klik hier!
Instellingen
De tab 'instellingen' is enorm belangrijk. Deze tab beheert grotendeels van jouw webshop, waaronder de marges op productprijzen, kortingscodes aanmaken en wijzigen en algemene instellingen voor de gehele webshop. Belangrijke onderwerpen zijn:
- Marge en minimale afname instellen op productprijzen
- Marge instellen op bedrukkingsprijzen en instelkosten
- Verzendkosten instellen en activeren
- PDF instellingen
- Kortingscodes aanmaken of wijzigen
Wil je alle documentaties inzien voor 'instellingen'? Klik hier!
Klaar voor de start, af!
Nu je helemaal bij bent, kunnen we beginnen met onze basis instellingen.