Waarom categorieën aanpassen?
Categorieën maken het voor je klanten makkelijker om snel te vinden wat ze zoeken. Een goed georganiseerde webshop met duidelijke categorieën kan je verkoop verhogen en zorgt voor een prettige winkelervaring. Denk aan het indelen van producten op thema’s, seizoenen of specifieke productgroepen, zodat alles lekker overzichtelijk blijft.
Kies een onderwerp om mee aan de slag te gaan:
- Ga via jouw CMS (Back-end) naar "Webwinkel".
- Klik in het menu links op "Categorieën".
- Klik op "Nieuwe categorie".
- Vul een categorienaam in en kies eventueel een bovenliggende categorie. Klik vervolgens op "Opslaan en verder".
- Ga via jouw CMS (Back-end) naar "Webwinkel".
- Klik in het menu links op "Categorieën".
- Zoek de juiste categorie op en klik op "Wijzigen".
Tip!
Gebruik duidelijke categorienamen om het overzichtelijk te houden voor klanten. Zorg er daarnaast voor dat je niet een te diepe hiërarchie creëert, dit brengt verwarring bij bezoekers.
Alles weten over de categorie eigenschappen?
Laten we eens duiken in de eigenschappen van categorieën. Dit helpt je om je webshop nog beter te organiseren en aantrekkelijker te maken voor je klanten.
Kies onderstaand een groep om meer over te leren:
- Naam: Geef je categorie een duidelijke en korte naam. Dit helpt je klanten snel te vinden wat ze zoeken.
- Omschrijving: Voeg een omschrijving toe die onder de categorienaam wordt getoond. Dit helpt klanten beter te begrijpen wat ze in deze categorie kunnen vinden.
- Bovenliggende categorie: Als je een subcategorie maakt, kies hier de hoofdcategorie. Dit houdt je categorieën overzichtelijk en gestructureerd.
- Link: De URL van de categorie. Je kunt dit automatisch laten genereren of zelf aanpassen door het vinkje bij 'Link opnieuw automatisch samenstellen' uit te zetten.
- Extra productomschrijving: Deze omschrijving wordt weergegeven bij alle producten die in de categorie zitten. De meest voorkomende locatie waar dit wordt getoond is op de productpagina, naast of bij de omschrijving. Dit kan eventueel zelf een eigen 'tab' zijn mocht jouw webshop werken met tabs voor de prijs en productinformatie.
- SEO: Pas hier de zoekmachine-optimalisatie-instellingen aan om je categorie beter vindbaar te maken. Meer details hierover kun je hier vinden: Aan de slag met SEO
- Extra omschrijving: Een extra tekstvak voor SEO-doeleinden. Dit wordt meestal onderaan de categoriepagina getoond, na de producten.
- Minimale bestelhoeveeldheid: Stel hier in hoeveel stuks van een product minimaal besteld moeten worden.
- Bedrukking: Activeer je eigen bedrukkingscodes voor alle producten binnen de categorie. Meer weten? Kijk hier: Bedrukkinglijst invoeren
Voeg een menu-afbeelding of categorie banner toe om de categorie visueel aantrekkelijk te maken. Upload een afbeelding en kies hoe deze moet worden weergegeven.
- Voeg een hoofdafbeelding toe. Dit is de miniatuurafbeelding van het categorieoverzicht. Ter voorbeeld:
- Bannerafbeelding. Dit is de afbeelding op de gehele breedte van een categorie. Deze komt meestal boven de titel. Ter voorbeeld:
Hier vind je een overzicht van alle producten in de categorie. Je kunt producten wijzigen, verwijderen of de volgorde aanpassen.
Meer informatie over deze onderwerpen vind je hier: