Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager is een gratis tool van Google waarmee je alle gebeurtenissen binnen je website kunt tracken en al jouw tracking codes kunt verzamelen op één locatie binnen jouw website. Koppel eenvoudig Google Analytics, Meta Pixel en meer. Beheer alles vanuit één systeem.
Waarom gebruik maken van Google Tag Manager?
Door gebruik te maken van Google Tag Manager geniet je van verschillende voordelen, we zetten deze graag op een rij.
Beheer tags op één locatie
Laat Google Tag Manager al jouw tags beheren. Koppel bijvoorbeeld jouw chatfunctie, Google Analytics, Meta Pixel en nog veel meer met een aantal drukken op de knop. De tag doet het werk, behalve de eenmalige configuratie (wij helpen daar desgewenst mee, neem hiervoor contact met ons op) hoef je verder niets te doen in de broncode van je site. Wel zo makkelijk. Daarnaast geeft Google Tag Manager feedback met betrekking tot tag fouten, voorkom hiermee dat jouw website een foute tag bevat.
Laadsnelheid
Doordat Google Tag Manager tags asynchroon laadt verbeter je de snelheid van je website, dit komt de user experience ten goede.
Uitgebreide e-commerce tracking
Met Google Tag Manager kan je gebruik maken van uitgebreide e-commerce metingen. Door de integratie van een datalayer in je website kun je informatie uit meerdere bronnen combineren, dit helpt je bij het verbeteren van de conversie van je website.
Gratis!
Google Tag Manager is volledig gratis, begin zonder dat je kosten hoeft te maken. Haal meer uit jou bedrijf, zonder hier teveel geld in te moeten steken.
Instellen van Google Tag Manager
Begin direct met het instellen van Google Tag Manager
Há, leuk dat je wilt starten met Google Tag Manager! We helpen je graag met de eerste opzet. Voordat je begint is het belangrijk dat je in bezit bent van een 'Gmail' account.
Stap 1: Ga naar https://marketingplatform.google.com/
Stap 2: Maak een Google Tag Manager account. Vaak kan je dit doen door te klikken op 'inloggen' en hier vervolgens een account aan te maken.
Nu je een account hebt aangemaakt, kunnen we beginnen met het inrichten van jouw account.
Stap 3: Een account aanmaken.
Stap 3.1: Vul een accountnaam in (Bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam).
Stap 3.2: Selecteer het land waar het bedrijf in is gevestigd.
Stap 4: Een container maken
Stap 4.1: Vul een 'containernaam' in (Bijvoorbeeld: www.webshop.nl).
Stap 4.2: Selecteer bij 'doelplatform' de optie 'internet'.
Stap 4.3: Klik op maken
Stap 5: Ga akkoord met de voorwaarden.
Hoera! Jouw Google Tag Manager account is aangemaakt.
Tag Manager activeren
Wil je Tag Manager activeren op jouw website? We laten het zien in de volgende stap.
Nu jouw Google Tag Manager account is aangemaakt, kunnen we deze koppelen aan jouw website.
Stap 1: Login op Google Tag Manager.
Stap 2: Open de aangemaakte container die je wilt activeren op jouw website.
Stap 3: Kopieer de Google Tag Manager code (Deze begint met 'GTM-' waarna een reeks letters en cijfers volgt).
Stap 4: Login op de back-end (CMS) van jouw webshop.
Een voorbeeld van een veelgebruikte back-end URL is "cms.bedrijfsnaam.nl".
Meer over onze back-end vind je hier: Kennismaken met onze back-end
Stap 5: Navigeer naar "Instellingen".
Stap 6: Open de tab "SEO".
Stap 7: Scroll naar beneden, hier vind je de kop "Google Tag Manager".
Stap 8: In het veld vul je het Google Tag Manager ID van het account in. Let op: Enkel het ID is nodig, niet de volledige code. Het ID begint met 'GTM-'
Stap 9: Klik onderaan op "Opslaan en verder".
Google Tag Manager is nu actief op jouw website!
Koppel tags aan Google Tag Manager, denk aan een chatfunctie, Google Analytics, Meta pixel en meer.
Stap 1: Login op Google Tag Manager.
Stap 2: Open de aangemaakte container die je wilt activeren op jouw website.
Stap 3: Navigeer links in het menu naar "Tags".
Stap 4: Klik op "Nieuw".
Stap 5: Voer links bovenaan een "Tagnaam" in.
Stap 6: Klik op het vlak met de kop "Tagconfiguratie".
Stap 7: Zoek en selecteer de tag die je wilt koppelen (Bijvoorbeeld: Google Analytics GA4-configuratie of Hotjar Tracking Code).
Stap 8: Volg de instructies die komen bij de geselecteerde tag.
Dit is nodig om de tag te configureren en te activeren
Stap 9: Klik rechts boven op "Opslaan".
Nu je de tag hebt opgeslagen moet de container (waar de tag nu op actief is) worden gepubliceerd, zodat de wijzigingen hiervoor zichtbaar worden op de website.
Stap 10: Klik rechts bovenin op "Verzenden"
Stap 11: Voer een publicatie "versienaam" in voor deze container.
Eventueel kan je een bijkomende "versiebeschrijving" invullen.
Stap 12: Klik rechts bovenin op "Publiceren"
Meer over Tag Manager en het koppelen van applicaties?
Wij helpen je graag verder! Onderstaand hebben wij een aantal suggesties