Wat is SEO?
Je hebt het vast vaker gehoord "SEO". Wat is het? De letterlijke betekenis van SEO is "Search Engine Optimization". Dit is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten (ook wel gratis genoemd) van de zoekmachines.
Waar is SEO voor nodig?
Voor 95% van de Nederlanders start met een zoekopdracht naar een product, bedrijf of ander trefwoord in een zoekmachine. Om conversie en leads te genereren is jouw positie binnen de zoekmachine enorm belangrijk. Als een persoon een zoekmachine intoetst die aansluit op jouw product, wil je natuurlijk graag dat hij/zij jouw product koopt en niet die van de concurrent.
Hoe werkt SEO?
Er zijn enorm veel manieren om aan de slag te gaan met SEO. In de basis wordt dit opgesplitst in 3 hoofdcategorieën.
1. Techniek
Jouw website/webshop moet technisch op orde zijn. Denk aan:
- Hoe is de site structuur/opgebouwd?
- Zin jouw URLs gebruiksvriendelijk?
- Heeft de site een snelle laadtijd? (Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights)
- Is de site mobielvriendelijk? (Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Mobielvriendelijke test)
- Maak je gebruik van een SSL-certificaat?
- Beschikt jouw website over een sitemap?
- Maakt jouw site gebruik van een sterke robots.txt?
2. Content
De bezoeker van jouw site is altijd op zoek naar iets. Ze kunnen op zoiek zijn naar naar een artikel/product, contactgegevens, informatie of iets anders. Zo zijn er meerdere factoren o.b.v. de bezoeker die meespelen binnen Google, bijvoorbeeld:
- Hoelang blijven bezoekers op jouw site en bezoeken ze meerdere pagina's?
- Haken bezoekers direct af? (Bounce percentage)
- Wordt jouw web-inhoud gedeeld op socialmedia?
- Bevat de pagina een page title en meta description?
De inhoud die hiermee wordt bedoeld is dan ook enorm belangrijk. Het is van belang dat je deze inhoud optimaliseert o.b.v. jouw doelgroep. Dit begint bij:
- Het analyseren van jouw doelgroep
- De inhoud afstemmen o.b.v. de meestgebruikte zoekwoorden binnen Google
- Het verwerken van zoekwoorden in een verleidelijke tekst.
1. Autoriteit
Autoriteit is voor Google de indicatie die ze gebruiken om te bepalen hoe betrouwbaar jouw website is. De domeinleeftijd en naamsbekendheid spelen hier onder andere een rol in. De autoriteit is op verschillende manieren te beïnvloeden. Een belangrijke methode is linkbuilding. Deze vorm wordt bepaald door hyperlinks (urls) van andere sites die naar jouw site verwijzen, ook wel "backlinks" genoemd.
Een sterk linkprofiel opbouwen is de kern van autoriteitsoptimalisatie. Probeer relevante linkjes van hoge kwaliteit te verwerven en irrelevante linkjes van lage kwaliteit weg te werken. Backlinks verwerven noemen we linkbuilding.
Aan de slag
Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van jouw site score is het belangrijk dat je weet op welk niveau je dit wilt gaan doen. Ben jij in de basis bekend met SEO en wil je nét dat stapje extra doen, dan is het advies op zoek te gaan naar een écht SEO specialist.
Een echte specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie kent het algoritme van Google van binnen en buiten en houdt updates van Google nauwlettend in de gaten. Een seo specialist weet als geen ander hoe je bezoekers op een website de beste gebruikerservaring kunt geven.
Ben je een beginner en wil je liever zelf aan de slag? Geen probleem. PromoCat biedt meer dan genoeg mogelijkheden om jouw SEO score te optimaliseren. Voordat je kan beginnen met het invullen van jouw SEO is het van belang dat je eerst informatie verzameld o.b.v. jouw doelgroep. Dit doe je door een zoekwoorden-analyse te doen. Bij deze analyse kijken w onder andere naar:
- het zoekvolume per maand (in een bepaalde regio);
- de concurrentie op dat zoekwoord;
- interessante alternatieven voor dat zoekwoord;
- longtails voor dat zoekwoord.
Tip!
Een handige tool om jouw analyse zo goed mogelijk in kaart te brengen is Google Trends. Met deze tool kan je zoektermen en onderwerpen invoeren om bovenstaande punten in kaart te brengen. Denk aan termen als "bedrukken", "bedrukken met logo", "bidons bedrukken", etc.
Nadat je de informatiebehoefte van de doelgroep in kaart hebt gebracht match je die met de juiste zoekwoorden. Daarna schrijf je goede webteksten rond die informatie en zoekwoorden, zodat je informatie ook daadwerkelijk gevonden en gewaardeerd wordt.
In de basis biedt PromoCat meerdere mogelijkheden om deze webteksten goed zichtbaar te krijgen op jouw site. Hier beneden sommen wij per onderdeel op wat de mogelijkheden zijn.
Binnen de webshop module bieden wij meerdere SEO mogelijkheden. In de basis bieden wij ook wat standaard opties die betrekking hebben op de gehele webshop. Zo kan je de volgende dingen aanpassen:
- SEO-Titel locatie
Of je de algemene webshop titel voor- of na de subsitel van de pagina wil tonen. - Titel van de webshop
De algemene webshop titel, deze titel wordt achter elke tekstpagina, categorie, product, etc. getoond - Subtitel van de homepage
Deze titel komt voor- of na (o.b.v. de SEO-titel locatie instelling) de webshop titel gescheiden door het scheidingsteken - Scheidingsteken
Het teken waarmee de paginatitel en de subtitel van elkaar worden gescheiden - Omschrijving van de webshop
De algemene meta-description van de home pagina - Neem categorienamen mee in title tag op de productpagina
Of je de categorie (de categorie waarin het product zich bevind) wil meenemen in de pagina titel van het artikel - Extra regels voor robots.txt
Voeg extra regels toe aan de robots.txt - Permalink stijl
Wijzig de URL structuur (Permalink stijl aanpassen)
Je kan deze onderdelen/opties aanpassen door de volgende stappen te volgen.
Stap 1: Ga naar "Instellingen"
Stap 2: Ga via het menu links naar "Instellingen"
Stap 3: Open de tab "Webwinkel"
Stap 4: Pas de gewenste (SEO) instellingen aan en klik onderaan de pagina op "Opslaan en verder"
Naast de algemene SEO instellingen zijn er ook SEO opties op specifieker niveau, bijvoorbeeld voor je tekstpagina's. Zo kan je de volgende onderdelen aanpassen:
- SEO-Paginatitel
De <title> van de tekstpagina - SEO-Beschrijving
De meta-description van de tekstpagina
Info
De SEO-Titel is niet van toepassing.
Je kan deze onderdelen/opties aanpassen door de volgende stappen te volgen.
Stap 1: Ga naar "Paginabeheer"
Stap 2: Ga via het menu links naar "Tekstpagina's"
Stap 3: Wijzig de tekstpagina's waar jij de SEO voor wilt instellen of maak een nieuwe pagina
Meer informatie: (Tekst)pagina's aanmaken/wijzigen
Stap 4: Pas de gewenste (SEO) instellingen aan en klik onderaan de pagina op "Opslaan en verder"
Naast de algemene SEO instellingen zijn er ook SEO opties op specifieker niveau, bijvoorbeeld voor je categorieën. Zo kan je de volgende onderdelen aanpassen:
- SEO-Paginatitel
De <title> van de categorie - SEO-Categorietitel
De vervangende categorietitel <h1> aan de voorkant van de webshop - SEO-Beschrijving
De meta-description van de categorie
Je kan deze onderdelen/opties aanpassen door de volgende stappen te volgen.
Stap 1: Ga naar "Webwinkel"
Stap 2: Ga via het menu links naar "Categorieën"
Stap 3: Wijzig de categorie waar jij de SEO voor wilt instellen of maak een nieuwe categorie.
Meer informatie: Categorieën aanmaken of wijzigen
Stap 4: Pas de gewenste (SEO) instellingen aan en klik onderaan de pagina op "Opslaan en verder"
Naast de algemene SEO instellingen zijn er ook SEO opties op specifieker niveau, bijvoorbeeld voor je producten. Zo kan je de volgende onderdelen aanpassen:
- SEO-Paginatitel
De <title> van de productpagina - SEO-Producttitel
De vervangende categorietitel <h1> aan de voorkant van de webshop - SEO-Beschrijving
De meta-description van de productpagina
Je kan deze onderdelen/opties aanpassen door de volgende stappen te volgen.
Stap 1: Ga naar "Webwinkel"
Stap 2: Ga via het menu links naar "Producten"
Stap 3: Wijzig het product waar jij de SEO voor wilt instellen of maak een nieuw product aan.
Meer informatie: Handmatig producten aanmaken of wijzigen
Stap 4: Pas de gewenste (SEO) instellingen aan en klik onderaan de pagina op "Opslaan en verder"
Meer doen voor jouw webshop prestaties?
Wij helpen je graag verder! Onderstaand hebben wij een aantal suggesties